Jämtlands Läns Landstings logotyp
Folkhälsa, sjukvård och tandvård
Politik och insyn
Jobb och utbildning
Kultur
Forskning och utveckling
Om oss
Symbolbild för funktionen Dela med dig
Dela med dig

Du är här:

Innehåll

Elektronisk handel

Landstinget effektiviserar sin administration bl.a. genom att införa elektronisk handel. Elektronisk handel innebär att köpare och säljare utbyter affärsinformation som till exempel ordrar, leveransaviseringar och fakturor elektroniskt, och att informationen hanteras automatiskt i parternas affärssystem enligt gällande SFTI-standard.

Kontaktinformation

Bert-Ola Danielsson
Ekonomienheten
Tel: 063-14 75 52  

Vi har för avsikt att följa den öppna standard för elektronisk handel som finns på marknaden och som allmänt används inom svensk offentlig sektor idag.
Standarden täcker olika affärsprocesser och affärsscenarier och har den gemensamma benämningen SFTI/ESAP.

Information om SFTI /ESAP och olika affärsscenarier finns på www.ehandel.skl.se länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster under SFTI specifikationer. Under länkarna Affärsprocesser och Specifikationer finns alla specifikationer och handledningar i detalj. Vi har för avsikt att använda SFTI version 2.0 eller senare. Ni har möjlighet att få verifierat att ni som leverantör följer standarden SFTI/ESAP Se närmare information om detta på www.gs1.se länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om en upphandling innefattar elektronisk handel ska antagen leverantör förbinder sig att, senast 3 månader efter att landstinget begärt detta, fullt ut kunna hantera elektroniska Affärsdokument enligt ESAP 6 scenario SC 6.1 så som:

  • Prisinformation förmedlas till köparen med ny-/ersättnings- eller ändringsprislista (AT 6.1.1 — 6.1.2).
  • Avroparen registrerar beställningar i köparens system och dessa sänds till  leverantören med affärstransaktionen Avrop (AT 6.1.3).
  • Leverantören kan erkänna eller avslå mottaget avrop och meddela avvikelser i leveransen med Avropsbekräftelse (AT 6.1.5). OBS! Enklare form av avropserkännande är inte tillräckligt.
  • När leverans skett begär leverantören betalning med affärstransaktion Faktura (AT 6.1.6).

Alternativt ESAP 6 scenario SC 6.3:

  • Prisinformation förmedlas till köparen med ny-/ersättnings- eller ändringsprislista (AT 6.1.1 — 6.1.2).
  • Avroparen registrerar beställningar i köparens system och dessa sänds till  leverantören med affärstransaktionen Avrop (AT 6.1.3).
  • Leverantören kan erkänna eller avslå mottaget avrop och meddela avvikelser i leveransen med Avropsbekräftelse (AT 6.1.5). OBS! Enklare form av avropserkännande är inte tillräckligt.
  • Leverantören kan skicka leveransavisering (AT 6.3.2).
  • När leverans skett begär leverantören betalning med affärstransaktion Faktura (AT 6.1.6).

Sidansvarig: Karin Jonsson, tel: , e-post: karin.jonsson@regionjh.se.

Hittar du fel eller har synpunkter på innehållet, meddela

Senast uppdaterad 2013-11-20

Gå direkt till...

Vägvisarenöppnas i nytt fönster
Genvägar
Ladda ner HPV-appen
Upptäck stroke i tid. Gör AKUT-testet på strokekampanjen.se nu!
1177 Vårdguiden - Svar om sjukdomar och hälsa
Din nya ungdomsmottagning - umo.se
Mobilisering mot droger

Jämtlands läns landsting

Box 654

831 27 Östersund

Tel: 063-15 30 00