Region Jämtland Härjedalen och ÖFK mobiliserar mot droger

Genom klubben ÖFK Team 12-17 gör nu Region Jämtland Härjedalen och Östersunds Fotbollsklubb en gemensam satsning mot droger. Genom att förbinda sig att avstå alkohol och droger under resten av året kan ungdomar som är mellan 12 och 17 år erhålla ett fritt årskort på ÖFKs hemmamatcher.

Ungdomarna skriver på ett avtal där de bekräftar att de kommer att vara alkohol- och drogfria kontinuerligt 24 timmar om dygnet över hela året. Avtalet gäller tills vidare och måste bekräftas en gång per år. De första 150 som anmäler sig får komma tillsammans med en förälder till en kontraktsignering måndag den 27 mars kl. 16.30 på Kärnan, Östersund.

– Vi är noga med att det här är ett seriöst projekt. Föräldrarna har ett ansvar i att kolla att ungdomarna håller sin del av avtalet, det vill säga att vara helt drog- och alkoholfria från det att avtalet tecknas och sedan 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan året ut, säger Daniel Kindberg, ordförande ÖFK.

Ambassadörer för ÖFK Team 12-17 är två spelare i ÖFK, Douglas Bergqvist och Saman Ghoddos. Det är i första hand dessa som skriver under avtalet tillsammans med ungdomarna och deras målsmän.

Region Jämtland Härjedalen stöttar satsningen genom Mobilisering mot droger, ett långsiktigt arbete med att utveckla riskbruk, missbruk och beroendevården. Verksamheten är en etablerad bred samverkansform mellan myndigheter, frivilliga och idéburna organisationer, samfund och arbetsmarknadens parter.

– Det är viktigt att Jämtland Härjedalen är en attraktiv och trygg plats att leva i. Ökande alkoholkonsumtion och narkotikabruk bland våra ungdomar är något som bekymrar oss och därför är den här satsningen så viktig. Östersunds Fotbollsklubb visar återigen sin styrka, de är inte enbart ett fotbollslag utan också en mycket positiv kraft i samhället, säger Robert Uitto (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Läs mer om Team 12-17 och anmälan på ÖFKs hemsidalänk till annan webbplats.

Läs mer om Mobilisering mot droger på mobilisering.nulänk till annan webbplats.

Robert Uitto (S)
Regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden, mobil 070-962 73 64

Daniel Kindberg
Ordförande Östersunds Fotbollsklubb, mobil 070-314 64 07

Artikeln publicerad av: Anders Rubensson, tel: +4663146591.