Du är här:
Innehåll
Den 1 januari år 2010 startade Hälsoval Jämtlands län.
Nu kan du välja vilken hälsocentral du vill höra till.
Det kan vara en privat hälsocentral
eller landstingets hälsocentral.
Hälsocentralerna ska vara godkända av landstinget
och arbeta så som landstinget bestämmer.
Hälsoval kommer att finnas i hela Sverige.
Om du är nöjd med den hälsocentral du har nu
behöver du inte göra någonting.
Om du inte väljer hälsocentral
får du den hälsocentral
som ligger nära ditt hem.
Du kan när som helst byta hälsocentral.
Alla får den hölsocentral de väljer.
Hälsoval Jämtlands län gör att du
får mer att säga till om i vården.
Hälsocentralerna tävlar om att få många patienter
och om pengar från landstinget.
Därför blir det viktigt för hälsocentralerna
att ge dig den vård du vill ha
och på det sätt du tycker är bäst.
Om du inte är nöjd med den hälsocentral du besöker
kan du byta.
- Du väljer vilken hälsocentral du vill höra till.
Det finns information på hälsocentralerna
om vilka hälsocentraler du kan välja bland.
- Hälsocentralen kan inte säga nej utan måste ta emot dig.
- Du kan byta hälsocentral så ofta du vill.
- Om du inte väljer hälsocentral får du den hälsocentral
som ligger närmast dig.
- Du fyller i en blankett när du ska välja.
Det finns blanketter och information om hälsocentralerna på
hälsocentralerna och på landstingets hemsida.
Adressen är www.jll.se
- Du lämnar blanketten på en hälsocentral.
- Ett ombud kan hjälpa dig att välja hälsocentral.
Nyfödda barn får den hälsocentral
som ligger närmast där de bor.
De som har vårdnaden om barnet kan välja
en annan hälsocentral.
Barn och föräldrar behöver inte ha samma hälsocentral.
Om barnets föräldrar bor på olika ställen
ska båda föräldrarna skriva under hälsovalet.
De som har fyllt 18 år får själva välja hälsocentral.
Om du flyttar hit får du den hälsocentral
som ligger närmast ditt hem.
Om du flyttar i länet och inte har valt hälsocentral
får du också den hälsocentral
som ligger närmast ditt hem.
Om du har valt hälsocentral och flyttar i länet
har du kvar den hälsocentral du valt
tills du har valt att byta.
Ring till landstinget på telefon 063-14 24 00
eller läs på www.jll.se/halsoval
Sidansvarig: Gun Råberg Kjellerstrand, tel: +4663147737, e-post: gun.kjellerstrand@jll.se.
Hittar du fel eller har synpunkter på innehållet, meddela
Senast uppdaterad 2010-10-19.